torsdag den 27. september 2012

Bøf Stroganoff

Da jeg arbejde i Salling tilbragte jeg næsten hver fredag derinde, så lige nu nyder vi, at jeg ikke gør. Fredag er vi nemlig trætte og trænger bare til nem, men lækker mad, stearinlys, snoller og film i sofaen:)
I fredags fik vi Bøf Stroganoff. En ret oldschool ret, men godt smager det:)
Opskriften er fra Sophie Dahls "Køkken Året Rundt".
Jeg brugte et par tykstegsbøffer, som vi havde liggende i fryseren og så brugte jeg Marsala istedet for Vermouth, for det var hvad jeg havde på lager.
For at kødet ikke ska blive sejt og kedeligt er det vigtigt, at det hele ikke steges for længe, så pas på tiden.

Bøf Stroghanoff (2 pers.)
2 tykstegsbøffer
250 g. champignon
1 stort løg
1 fed hvidløg
saft af 1/2 citron (måske lidft mindre)
1-2 tsk. paprika
2-3 spsk. vermouth eller marsala
1 dl. creme fraiche
½ bdt. persille
olivenolie, smør
salt, peber

Tilbehør:
Kartoffelmos

Rens champignonerne og skær dem i skiver.
Pil og hak løg og hvidløg fint.
Varm en smule smør på en pande og steg løg og hvidløg heri til de er bløde.
Tilsæt chamignonerne og rist til, at væden er fordampet og de har taget lidt farve.
Tag dem af panden og hold dem varme.
Varm lidt olivenolie op på panden.
Skær bøfferne i strimler og steg dem 1 minuts tid sammen med citronsaft og paprika.
Kom så vermouth ved og hæld champignonerne tilbage på panden.
Vend rundt i et minuts tid og tag så panden af varmen.
Rør creme fraiche og persille i.
Server straks.

Ingen kommentarer: